Cecilia CALABRESE
Insegnamento di MALATTIE APPARATO RESPIRATORIO
Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA (Sede di Napoli)
SSD: MED/10
CFU: 3,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Al termine del corso lo studente acquisisce le principali conoscenze eziologiche, patogenetiche, cliniche, diagnostiche e terapeutiche delle principali patologie a carico dell'apparato respiratorio. |
Testi di riferimento | -Harrison. Principi di medicina interna, Editore CEA, 2021. |
Obiettivi formativi | Lo studente deve acquisire le principali nozioni riguardanti la semeiotica generale e fisica |
Prerequisiti | Esami propedeutici stabiliti dal corso di laurea |
Metodologie didattiche | Didattica Frontale |
Altre informazioni | Nessuna |
Programma del corso | Semeiotica generale e fisica dell’apparato respiratorio |
English
Teaching language | Italian |
Contents | At the end of the course the student will acquire the more relevant knolewedge on the etiological, pathogenetic, clinical, diagnostic and therapeutic feataures of the main respiratory diseases. |
Textbook and course materials | -Harrison. Principi di medicina interna, Editore CEA, 2021. |
Course objectives | The student has to acquire the main concepts regarding the general and physical semeiotics of the respiratory system (collection of anamnesis and execution of the physical examination of the thorax), the respiratory function tests with the definition of obstructive and restrictive ventilatory defects and respiratory failure ( spirometry, body plethysmography, broncho-reversibility test, lung diffusion capacity, blood gas analysis), diagnostic imaging tests (chest X-ray, chest CT scan, pulmonary scintigraphy and chest ultrasound) and bronchial endoscopy. |
Prerequisites | Preliminary exams established by the degree course |
Teaching methods | Frontal teaching |
Other information | None |
Course Syllabus | General and physical semeiotics of the respiratory system |