Gaetano MALGIERI
Insegnamento di DIDATTICA DELLA CHIMICA
Corso di laurea in SCIENZE AMBIENTALI
SSD: CHIM/03
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Comprensione dei tre livelli di rappresentazione della chimica; contestualizzazione di alcuni argomenti della chimica nella loro prospettiva storica ed epistemologica; studio delle principali difficoltà cognitive legate all’apprendimento della chimica; analisi e discussione sui risultati della ricerca in didattica della chimica; uso a fini didattici di testi e materiale scolastico; elaborazione di brevi sequenze didattiche per l’apprendimento di argomenti chimici previsti nelle linee guida ministeriali; uso di un approccio trans- e interdisciplinare nell'insegnamento della disciplina chimica |
Testi di riferimento | L. Cipolla - Didattica della Chimica. Metodi e strumenti per l’insegnamento e l’apprendimento |
Obiettivi formativi | Lo scopo del corso di Didattica della Chimica è quello di fornire metodologie e tecnologie didattiche utili per l’insegnamento della Chimica. |
Prerequisiti | Conoscenze fornite dal corso di Chimica generale ed inorganica. Lo studente deve |
Metodologie didattiche | Il corso è articolato in 48 ore di lezioni |
Metodi di valutazione | L’esame consiste nel superamento, con |
Altre informazioni | Pertanto tale insegnamento è valido ai fini dell’acquisizione di 6/24 CFU, nell’ambito dei 24 CFU nelle discipline antro-psico-pedagogiche e metodologie e tecnologie didattiche, validi come requisito di ammissione al prossimo concorso nazionale per titoli e esami per l'accesso al percorso di formazione iniziale e tirocinio (FIT). |
Programma del corso | Prima parte (Prof. Gaetano Malgieri) |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Understanding of the three levels of chemistry representation; contextualization of some topics of chemistry in their historical and epistemological perspective; study of the main cognitive difficulties related to chemistry learning; analysis and discussion on the results of research in chemistry teaching; use of texts and school material for educational purposes; elaboration of short didactic sequences for the learning of chemical topics foreseen in the ministerial guidelines; use of a trans- and interdisciplinary approach to teaching the chemical discipline |
Textbook and course materials | L. Cipolla - Didattica della Chimica. Metodi e strumenti per l’insegnamento e l’apprendimento |
Course objectives | The aim of the course is to provide teaching methodologies and technologies useful for teaching Chemistry. |
Prerequisites | Knowledge from the course of General and Inorganic Chemistry. |
Teaching methods | The course is divided into 48 hours of lessons carried out by the teachers in which the theory will be exposed and applied to multiple examples and resolutions of problems related to the development of short didactic sequences for the learning of chemistry topics. Attendance is not mandatory but strongly recommended. In his personal work the student will have to assimilate the knowledge and concepts underlying the teaching of chemistry. The course includes attendance at laboratory activities related to the topics covered which include experiences in which students, who will work in groups of three, are asked to perform simple laboratory activities in which they have to highlight the theoretical concepts underlying them . During |
Evaluation methods | The exam consists in passing, with |
Other information | This course is valid for the acquisition of 6/24 CFU, within the 24 CFU in the disciplines of the antro-psycho-pedagogical and teaching methodologies and technologies, valid as a requirement for admission to the next national competition for qualifications and exams for the access to the initial training and internship (FIT) path. |
Course Syllabus | First part (Prof. Gaetano Malgieri) |